Nuffnang

Sunday 18 August 2013

Apakah maksud simbol 4 Jari?






GEMPAR. Pengguna FB dan Twitter mula menyedari kemunculan logo berjari empat disertakan tulisan 'R4BIA' yang memenuhi DP friends di media sosial. Anda tertanya-tanya maksudnya?

1. Simbol 4 jari merupakan simbol mengenang markas demonstran Pro Mursi di Rabi'ah yang telah dihancurkan oleh regim zalim tentera Mesir. Simbol 4 jari membawa maksud Rabi'ah. Rabi'ah/arba'ah bermaksud Empat. Oleh sebab yang demikian, (angka 4) dijadikan sebagai simbol mengenang peristiwa di Rabi'ah sekaligus membawa maksud keteguhan, kekuatan dan solidariti kepada manusia mencintai kebebasan.

2. Simbol 4 jari ini telah dilancarkan oleh Perdana Menteri Turki, Recep Tayip Erdogan bermula Sabtu 17 Ogos 2013 setelah mengecam keras massacre yang dilakukan tentera junta Mesir terhadap penyokong Presiden sah yang mendapat legitimasi rakyat, Dr Morsi.

3. Simbol #R4BIA dipakai oleh penyokong Morsi/Mesir di media sosial seperti facebook dan twitter sebagai bentuk solidariti dan kepedulian terhadap apa yang berlaku di Mesir. Ayuh, tunjukkan solidariti ! Sebarkan.


sumber dari Facebook

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnang